welcome

 

 

Selamat Datang Ke Bintongan

DIMANA MELAYU BANGGANG DI SITU UMNO MENANG

 

 

 

Ni Pengikut Gua

Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world

zwani.com myspace graphic comments



Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world to work and live in, while Malaysians are warm, friendly people who easily accept foreigners into their circle of friends.
Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world to work and live in. In addition, the country's tropical climate with its uniform temperatures allows light, comfortable clothing throughout the year.
Expatriates and their families will enjoy a safe and comfortable living environment with 21st century amenities, good healthcare and medical facilities, excellent educational institutions, and world-class recreational and sports facilities - at costs much lower than in their own countries.
One of the country's most distinctive features is its rich diversity of cultures, a heritage derived from its racial mix of some of the world's oldest civilisations - Malay, Chinese and Indian. This potpourri of race and culture has enabled Malaysians to speak at least two, and even three, languages - Malay (the national language), English, and their own mother tongue. Living in such a cosmopolitan environment, Malaysians are warm, friendly people who easily accept foreigners into their circle of friends.


StarBug

HATE


Berkicauan

Monday, June 11, 2012

Program Adat Perpatih,,,,,


Sumber dari Anak Ghombau

Pada 7hb - 8hb Julai 2012 yang akan datang, Lembaga Muzium Negeri Sembilan akan menganjurkan Pesta Persukuan Adat Perpatih 2012. Pesta Persukuan Adat Perpatih telah dianjurkan semenjak tahun 1999. Sepanjang penganjurannya, hanya dua kali ia diadakan di luar Seri Menanti iaitu di Universiti Kebangsaan Malaysia dan Padang MPS, Seremban. Saya melihat saban tahun Pesta Persukuan Adat Perpatih semakin tidak menarik. Kehadiran pengunjung tidak seramai yang dijangkakan. Tahun lepas, pihak penganjur mengumumkan kehadiran pengunjung mencecah 15,000 orang. Mungkin jumlah ini termasuk dengan jumlah pengunjung yang hadir di malam persembahan. Ini bermakna penganjuran Pesta Persukuan adalah tidak berjaya mencapai matlamatnya.

Sehingga kini, tidak kelihatan sebarang promosi yang dijalankan. Saya tidak faham bagaimana pihak penganjur menganjurkannya. Tahap penganjuran setiap tahun seolah-olah tiada perubahan. Cuba lihat lihat aktitivi yang akan diadakan pada tahun ini. Sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Tiada perubahan. Malah penduduk-penduduk di sekitar Seri Menanti tidak begitu berminat untuk datang dengan alasan tidak ada perbezaan setiap tahun. Apatah lagi penduduk di luak-luak yang lain. Isu penganjuran juga sering diperkatakan oleh Dato'-Dato' Lembaga. Kegagalan yang begitu jelas berlaku pada tahun lepas di mana kad jemputan terpaksa dicetak sebanyak 3 kali dan akhirnya KeBawah Duli Yang DiPertuan Besar tidak hadir di dalam majlis perasmian. Adakah perkara yang sama berlaku pada tahun ini. Sampai bila penganjur tidak mahu belajar daripada kesilapan.
Ratusan ribu telah diperuntukkan bagi penganjuran pesta setiap tahun. Saya berharap pihak penganjur menggunakan peruntukkan dengan sebaik-baiknya. Di dalam apa jua penganjuran majlis, perlu ada keuntungan walaupun ia bersifat ilmiah. Persoalannya, adakah pihak penganjur menyediakan Return Of Investment (ROI) di dalam penganjuran Pesta Persukuan Adat Perpatih setiap tahun. Kalau tidak ada, saya mencadangkan bagi penganjuran yang akan datang, Kerajaan Negeri perlu meminta pihak penganjur membentangkan hasil penganjuran pesta dari semua aspek. Di samping itu, pihak penganjur perlu menyediakan ROI bagi penganjuran pesta yang akan datang. Kedua-duanya perlu dihantar kepada Kerajaan Negeri di penghujung tahun agar rancangan yang lebih terperinci boleh dilakukan.

Penganjuran Pesta Persukuan Adat Perpatih memerlukan satu sentuhan yang berbeza setiap tahun. Ia hanya boleh dilakukan dengan menganjurkannya di luar Seri Menanti. Adakan di setiap luak secara bergilir. Secara tidak langsung, ia akan menggalakkan kehadiran pengunjung di samping mempromosikan dan memperkenalkan tempat-tempat yang menarik di setiap luak. 






undi lah pas , pkr atau dap “Respirar y Disfrutar De La Vida Que Es Muy Corta” "Politicians are like diapers. They both need changing regularly and for the same reason"

No comments:

Post a Comment

Please Say Or Write Something, Thank You !