welcome

 

 

Selamat Datang Ke Bintongan

DIMANA MELAYU BANGGANG DI SITU UMNO MENANG

 

 

 

Ni Pengikut Gua

Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world

zwani.com myspace graphic comments



Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world to work and live in, while Malaysians are warm, friendly people who easily accept foreigners into their circle of friends.
Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world to work and live in. In addition, the country's tropical climate with its uniform temperatures allows light, comfortable clothing throughout the year.
Expatriates and their families will enjoy a safe and comfortable living environment with 21st century amenities, good healthcare and medical facilities, excellent educational institutions, and world-class recreational and sports facilities - at costs much lower than in their own countries.
One of the country's most distinctive features is its rich diversity of cultures, a heritage derived from its racial mix of some of the world's oldest civilisations - Malay, Chinese and Indian. This potpourri of race and culture has enabled Malaysians to speak at least two, and even three, languages - Malay (the national language), English, and their own mother tongue. Living in such a cosmopolitan environment, Malaysians are warm, friendly people who easily accept foreigners into their circle of friends.


StarBug

HATE


Berkicauan

Saturday, March 30, 2013

Prof Madya Shaharudin Badaruddin dari Universiti Teknologi MARA (UiTM)

“Respirar y Disfrutar De La Vida Que Es Muy Corta”
 "Politicians are like diapers. They both need changing regularly and for the same reason" 




KUALA LUMPUR, 30 Mac — Jangkauan Radio Televisyen Malaysia (RTM) yang mengecut berbanding Internet mungkin tidak menjejaskan sokongan pengundi terhadap Pakatan Rakyat (PR), kata penganalisis, mengulas tindakan pembangkang persekutuan itu menolak tawaran 10 minit Putrajaya bagi semua parti politik untuk membentangkan manifesto pilihan raya mereka di televisyen nasional.

Penonton luar bandar dilihat membentuk blok sokongan tradisional Barisan Nasional (BN)kini tidak hanya terhad kepada radio atau program televisyen di stesen penyiaran nasional kerana penggunaan internet telah meluas ke seluruh negara menyebabkan capaian terhadap media baru dan media sosial melebar.

Prof Madya Shaharudin Badaruddin dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) tidak bersetuju dengan pandangan konvensional parti PR telah melepaskan peluang untuk mendapatkan lebih banyak undi melalui masa penyiaran RTM.

“Bagi saya, ianya masih rendah berbanding Internet, SMS, Facebook, Twitter,” katanya dan menambah media sosial yang beliau nyatakan mencapai 91 peratus penggunaan.

Rakyat Malaysia yang bergantung kepada televisyen dan radio sebagai sumber maklumat politik masing-masing hanya 24 peratus dan 53 peratus, kata timbalan dekan Jaringan Industri, Masyarakat dan Alumni kepada The Malaysian Insider, memetik kajian nasional dilakukan oleh universitinya tahun lepas.

Menurut maklumat dari Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Malaysia adalah di antara negara tertinggi menggunakan Internet dan telefon bimbit di Asia.

Kadar penembusan jalur lebar negara dicatatkan pada 66 peratus daripada kira-kira 6.74 juta isi rumah atau 21 peratus daripada 29 juta orang penduduk pada suku keempat tahun 2012, berdasarkan angka daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) manakala pemilikan telefon pintar berdiri pada 27 peratus tahun lepas, menurut pasaran penyelidik AC Nielsen.

Sebagai perbandingan, penyiar kebangsaan RTM dengan dua saluran televisyen mempunyai 21 peratus penonton, manakala stesen televisyen swasta mengawal lebih daripada 70 peratus pasaran, lapor harian Bahasa Inggeris New Straits Times pada April lepas. Laporan Bernama pada Januari 2008 meletakkan dua saluran RTM menggabungkan bahagian pasaran pada 26 peratus.

Shaharudin mencadangkan, PR boleh meneruskan menyampaikan mesej di bawah melalui muka ke muka, menyatakan kajian sama 2012 telah meletakkan kepentingan menyebarkan risalah, lawatan pintu ke pintu dan mengadakan ceramah masing-masing pada 80 peratus, 75 peratus dan 70 peratus.

Ahli akademik itu juga berkata, masa 10 minit untuk setiap parti politik menjelaskan manifesto mereka adalah terlalu pendek.

Walaupun beliau meragui lanjutan masa siaran akan memberi apa-apa perbezaan kepada PR atau membantu pakatan pembangkang memenangi lebih banyak sokongan daripada pengundi luar bandar, Shaharuddin berkata ia akan menunjukkan kepada pengundi “keterbukaan” BN.

Penganalisis komunikasi politik dari Universiti Utara Malaysia (UUM) Mohd Badaruddin Othman bersetuju penolakkan PR terhadap tawaran kerajaan menyebabkan kehilangan peluang untuk sampai kepada pengundi atas pagar dan luar bandar.

Akan tetapi beliau mengatakan ianya bukan kehilangan besar, menegaskan pembangkang telah menggunakan kaedah lain dalam pilihan raya lalu.

“Walau bagaimanapun, penarikkan diri PR dalam program 10 minit itu bukanlah satu kehilngan besar kerana PR tidak pernah diberikan peluang dan ruang dalam media arus perdana sebelum ini.

“PR masih lagi yakin dengan kaedah menyebarkan maklumat politik dan manifesto melalui kaedah sedia ada,” kata Mohd Badarudin.

Seorang lagi penganalisis Prof Dr Jayum A Jawan dari Universiti Putra Malaysia (UPM) mengatakan PR juga tidak akan kalah kepada BN seperti beberapa dekad yang lalu, walaupun mereka tidak mengambil tawaran masa siaran RTM.

Beliau menegaskan komunikasi bukan lagi “monopoli” kerajaan BN.

“Saya tidak fikir ini menyebabkan kekurangan kepada mereka,” katanya dan menambah, “Mereka akan mempunyai cara lain untuk mencapai pengundi luar bandar.” Jayum berkata kerajaan tidak perlu bimbang pemimpin akan membuat kenyataan berapi-api atau membuat tuduhan yang tidak adil apabila bercakap secara langsung, kerana terdapat undang-undang untuk berurusan dengan situasi sedemikian.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim telah memberi amaran terhadap membuat kenyataan memfitnah, kenyataan menyentuh keselamatan negara atau isu-isu sensitif, memperkecilkan hak asasi manusia atau menghina Yang di-Pertuan Agong apabila beliau mengumumkan tawaran 10 minit di televisyen kepada parti politik untuk membentangkan manifesto Pilihan Raya 2013 mereka.

“Tawaran adalah baik tetapi saya rasa tawaran tersebut tidak perlu bersyarat. Kita mesti matang, kita mesti benarkan pemimpin parti untuk menjelaskan kepada rakyat tanpa apa-apa sekatan,” kata Jayum dan membangkitkan tentang ketakutan PR terhadap video rakaman awal akan diedit.

“Isu sebenarnya adalah rakyat berhak untuk mendengar mesej dari semua parti politik yang bertanding,” katanya.

Prof Madya Andrew Aeria dari Universiti Malaysia Sarawak juga mengatakan waktu siaran yang diberikan kepada PR untuk membuat pembentangan adalah terlalu pendek, menyatakan kebimbangan pembangkang adalah masa siaran dan kemungkinan video rakaman akan diedit.

“Saya fikir ianya adalah lawak sinikal bagi pihak kerajaan untuk menyatakan itu, untuk menawarkan hanya 10 minit.

“Bagaimana sesiapapun mahu menyampaikan mesej dalam 10 minit?” soal beliau.

Aeria berkata beliau menyokong untuk reformasi total industri media dan menggesa Putrajaya untuk menghapuskan lesen penerbitan tahunan yang dikehendaki oleh undang-undang, serta menghalang parti politik daripada mengawal kepentingan dalam syarikat-syarikat media seperti yang dilihat pada masa ini.

“Mereka perlu berhenti mengawal media,” katanya, merujuk kepada kerajaan BN.

Minggu lepas, beberapa penganalisis memberitahu The Malaysian Insider media sosial dan Internet mempunyai kesan terhad sebagai alat kempen politik, walaupun mempunyai jangkauan luas.

Statistik terbaru SKMM menunjukkan orang-orang di kawasan bandar menguasai pengguna internet di negara ini, menjadikan sehingga 89.7 peratus berbanding penduduk luar bandar pada kadar 10 peratus pada tahun 2009.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua mengakui bahawa sesetengah pengundi luar bandar kekurangan akses internet, tetapi berkata parti itu berharap bahawa akan ada menjadi “kesan riak” dari bandar ke kawasan luar bandar, berikutan pelancaran Ubah.TV stesen televisyen internet semalam.

Pengundi di kawasan bandar cenderung untuk condong ke arah pembangkang, manakala kerusi luar bandar kebiasaannya merupakan kubu kuat BN boleh memainkan peranan yang besar dalam menentukan siapa yang menang Pilihan Raya 2013.

Pemimpin pembangkang seringkali merungut tentang kurangnya laporan adil dan peruntukkan masa siaran dalam medium tradisional seperti akhbar, televisyen dan radio – sumber arus perdana yang dikawal oleh gabungan pemerintah BN yang bergantung kepada pengundi luar bandar.

~ The Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment

Please Say Or Write Something, Thank You !