welcome

 

 

Selamat Datang Ke Bintongan

DIMANA MELAYU BANGGANG DI SITU UMNO MENANG

 

 

 

Ni Pengikut Gua

Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world

zwani.com myspace graphic comments



Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world to work and live in, while Malaysians are warm, friendly people who easily accept foreigners into their circle of friends.
Malaysia is among the most friendly and hospitable places in the world to work and live in. In addition, the country's tropical climate with its uniform temperatures allows light, comfortable clothing throughout the year.
Expatriates and their families will enjoy a safe and comfortable living environment with 21st century amenities, good healthcare and medical facilities, excellent educational institutions, and world-class recreational and sports facilities - at costs much lower than in their own countries.
One of the country's most distinctive features is its rich diversity of cultures, a heritage derived from its racial mix of some of the world's oldest civilisations - Malay, Chinese and Indian. This potpourri of race and culture has enabled Malaysians to speak at least two, and even three, languages - Malay (the national language), English, and their own mother tongue. Living in such a cosmopolitan environment, Malaysians are warm, friendly people who easily accept foreigners into their circle of friends.


StarBug

HATE


Berkicauan

Tuesday, October 29, 2013

Kakitangan Awam... Suka la sangat sangat ....!!!!

Laundry is the only thing that should be separated by color. ~Author Unknown~




 posting ni gua rebat 110% dari blog sahabat gua :----

IkutSukaAku - Isa



Beberapa minggu lepas, saya ada berbicara dengan kawan saya yang berkerja di Nestle dan beberapa kawan saya dari luar negara khususnya di US, Australia dan UK. Apa yang saya nak highlightkan adalah di negara-negara maju dan di syarikat multinasional yang berpengkalan di negara maju, gaji mereka dibayar mengikut minggu.

Malah, Labour Department mereka juga menguatkuasakan pengiraan gaji berdasarkan minggu dan bukan bulan (walaupun ada beberapa syarikat mereka yang membayar lumpsump setiap 4 minggu, tetapi pengiraan gaji dikira berdasarkan kepada minggu dan bukannya bulan).

Soalannya : Mengapa..???



Jika soalan ini ditanya kepada Menteri-Menteri Cap Ayam Malaysia, pastinya mereka akan mengatakan sistem pemberian gaji di Malaysia adalah yang terbaik di dunia kerana sekiranya gaji diberikan setiap minggu pastinya penerima gaji terbabit akan boros berbelanja setiap minggu. Atau, jika gaji setiap bulan diberikan berasaskan kepada pengiraan minggu, negara akan muflis.

Sebelum saya pergi lebih lanjut, mari saya terangkan apa beza pengiraan gaji berdasarkan minggu vs pemberian gaji berdasarkan bulan:

(1) Pengiraan gaji Berdasarkan Jumlah Minggu. Sebenarnya, pengiraan gaji berdasarkan minggu adalah dengan mengambil jumlah hari dalam setahun , dan berapa minggu di dalam tempoh 365 hari tersebut: 1 minggu = 7 hari (i) X minggu = 365 hari (ii) X minggu = 365/7 = 52 minggu Bermakna, 365 hari = 52 minggu. Maka kerajaan negara negara maju akan membayar para penjawat awam mereka gaji sebanyak 52 minggu dalam setahun. (2) Pengiraan Gaji Berdasarkan Jumlah Bulan. 1 tahun = 12 bulan (i) 1 bulan = 4 minggu (ii) Maka, setahun = (12 x 4) minggu = 48 minggu

Bermakna, dalam setahun yang sebenarnya ada 52 minggu dan 365hari, kerajaan kita hanya membayar gaji untuk sebanyak 48 minggu sahaja.

Nah.., mari kita tengok beza minggu antara 2 teknik pembayaran gaji (Bandingkan (1) dan (2)). = 52 minggu (dari (1)) - 48 minggu (dari (2)) = 4 minggu (lebih kurang satu bulan) # Kesimpulan : - Ini adalah sebab utama, mengapa Kerajaan kita dapat membayar bonus satu bulan gaji pada setiap hujung tahun, kerana bonus tersebut sebenarnya adalah datang dari (4 minggu/sebulan gaji).

Jika, Kerajaan hanya membayar setengah bulan gaji sebagai bonus, mereka sebenarnya "mencuri" setengah bulan gaji para penjawat awam pada tahun tersebut. Kerajaan di negara-2 maju, walaupun mereka tidak mempunyai agama rasmi (bukan mengaku Islam), tetapi mereka sebenarnya lebih telus dan berhati-perut dalam menjaga kebajikan rakyat mereka yang bekerja, bukannya seperti negara yang Agama Rasminya adalah Islam.

Kerajaan Malaysia sentiasa mengambil contoh terburuk dari negara maju (kononnya) untuk dibandingkan dengan negara kita, sebagai contoh di dalam isu 800,000 penjawat awam yang di lay offkan selama 2 minggu akibat US Government Shutdown.

Tetapi mereka tidak pernah mengambil, membandingkan dan mengimplementasikan aspek paling fundamental di dalam menjaga kebajikan para penjawat awam mereka iaitu "Pengiraan gaji Berdasarkan Jumlah Minggu".

Satu lagi nota penting : Dan fakta ini menjelaskan mengapa kerajaan kita hampir tidak pernah memberikan bonus kepada penjawat awam melebihi 1 bulan gaji pada setiap hujung tahun.

Sekian.

Admin - nampak tak kita kena tipu...????

hahahaha.... ramai dikalangan kakitangan awam adalah penyokong setia dan macai umno laknatullah, eloklah kena tipu.... padan dengan muka diorang... hahahahaha.... sejak dulu, kini dan selamanya memanjang kena tipu...., ada otak tapi takda akal pasal tu suka sangat kena tipu... sudah seperti makhluk dalam hutan daaaaa......!!!!

No comments:

Post a Comment

Please Say Or Write Something, Thank You !